onsdag 6 januari 2010

Nytt år, "nya" spår...


Islands musikaliska slagskepp Sigúr Ros

I kategorin "band-jag-förmodligen-skulle-gilla-om-jag-bara-tog-mig-tiden-att-kolla-upp dem" ingår flera band jag mentalt valt att undergruppera som "musik-att-somna-till/åt-det-instrumentala-hållet"-band. Banden i fråga är hyllade jättar som Múm, Sigúr Ros, M83 och Explosions in the Sky. Jag har förvisso hört en och annan låt men långt ifrån tillräckligt för kunna ha en välgrundad åsikt. Jag har liksom klumpat ihop dem till en stor och svårnärmad massa. Men med jämna mellanrum blir jag påmind om att jag en gång för alla borde ta tag i projektet. Senaste gången var igår kväll. Här är skälet:



Efter en natt av planlöst lyssnande på vad Spotify har att erbjuda på området landade jag i följande playlist. Den består delvis av gamla favoriter, delvis av ett urval av nattens fynd. Jag har gjort den som en collaborative playlist av just den anledningen att ni som läser det här ska kunna vara med att bidra. Så lägg till det ni anser saknas men passar in. Listan är väl kanske inte tänkt att utgöras av mer "klassiskt" lagda singer/songwriters, även om dessa normalt utgör utmärkt underlag för "insomnings"-soundtracks. Och hittar ni inte det ni söker på Spotify får ni gärna komma med tips i Kommentar-fältet.


/Ph

Inga kommentarer: