lördag 23 januari 2010

Vårens kommande skivsläpp - en summering

Ett nytt decennium, ett nytt år och en ny vår full av massa lovande skivsläpp. Om 2009 var debutanternas år (sett till årets bästa skivsläpp) med artister som Mumford & Sons, Local Natives, Miike Snow etc så har 2010 i så fall möjligheten att bli uppföljarnas år. För enligt en snabb beräkning planerar inte mindre än 4 band* på min Top 5-lista (och ytterligare några fler om man räknar Top 20) att släppa ett nytt album. Flera av skivorna börjar redan cirkulera på diverse torrentsajter men jag har bestämt mig för att avvakta med ev recensioner tills skivornas officiella releasedatum. Eller i alla fall så tror jag att jag har det. Vi får se.


Några av de hittills offentliggjorda omslagen

Hursom så tänkte jag istället bjuda på en sammanställning över vad jag anser vara vårens viktigaste eller mest intressanta skivsläpp. Som alltid kan datumen komma att ändras och liksom vid andra listsammanhang vill jag slänga in en brasklapp för ev missar. Med det sagt:

Vampire Weekend - Contra - 12/1
- Smakprov: White Sky
Joel Alme - Waiting For The Bells - 20/1
Beach House – Teen Dream – 26/1
- Smakprov: 10 Mile Stereo
Los Campesinos! - Romance Is Boring - 26/1
Midlake – The Courage of Others - 1/2
- Smakprov: Acts Of Man
Hot Chip - One Life Stand - 1/2
- Smakprov: I Feel Better
Yeasayer – Odd Blood - 9/2
- Smakprov: Ambling Alp
The Watson Twins - Talking to You, Talking to Me - 9/2
Joe Pug – Messenger - 16/2
- Smakprov: Speak Plainly, Diana
Electric President - The Violent Blue - 23/2
Rocky Votolato – True Devotion - 23/2
Shout Out Louds – Work - 26/2
- Smakprov: Fall Hard
Frightened Rabbit* - The Winter of Mixed Drinks - 1/3
- Smakprov: Swim Until You Can't See Land
Crookers - Tons Of Friends - 8/3
Josh Rouse – El Turista - 9/3
Drive-By Truckers - The Big To-Do - 16/3
Johnossi - ? - april 2010
- Smakprov: What's The Point
Band of Horses* - Night Rainbows - TBA
MGMT - Congratulations - TBA
Arcade Fire* - ? - TBA
The National* - ? - TBA
The Walkmen - ? - TBA
Jens Lekman - ? - TBA


Jag hoppas den här listan kan utgöra någon form av vägledning för vad ni ska hålla ögon och öron öppna för under de kommande månaderna.

/Ph

Inga kommentarer: