tisdag 16 mars 2010

Nyheter i korthet

I ett försök att avsluta följetången över de senaste veckornas nyhetsflöde tänkte jag kort och koncist punkta upp vad var man och kvinna bör (eller åtminstone kan tänkas vilja) känna till:

1. Robyn skall enl källor släppa inte mindre än 3 ALBUM under 2010. I en intervju med tidskriften Bon meddelar Sveriges mest pondusfyllda dam att den första skivan redan planeras släppas under våren, följt av en till sommaren respektive vintern. På listan över artister/producenter som medverkar nämns bl a Klas Åhlund, Andreas Kleerup, Patrik Berger och Savage Skulls.


Robyn på WoW 2009, Philip Smith©

2. I ett uttalande från Mr. Casablancas själv bekräftas det att The Strokes åter är i studion och spelar in materialet för en nya skiva. Prel releasedatum ca september.

3. MGMT har nu gått ut med den första låten från kommande skivan Congratulations. Låten heter Flash Delirium och kan avlyssnas nedan. Mitt spontana och tyvärr bestående intryck är att den passerar förbi en relativt obemärkt. Och framför allt låter det inte som MGMT. Och hade jag inte vetat vem det var som hade gjort den hade jag nog kasserat den redan efter första lyssningen. Men trots bandets egna löfte om att den kommande skivan INTE kommer innehålla några direkta hits så klänger jag mig fortfarande fast vid hoppet. Och tills dess för låten ligga kvar på hårddisken. Som en påminnelse om vad som förhoppnings komma ska.

MGMT - Flash Delirium



4. Robin Pecknold (Fleet Foxes) skall under några få konserter utgöra förband åt Joanna Newsom. Denna gång utan uppbackning av sina skäggprydda bröder. Som ett smakprov på detta bjuder han på en cover av just Joanna Newsoms On A Good Day.

Robin Pecknold - On A Good Day (Joanna Newsom cover)



Och med det sätter jag P för denna summering.

/Ph

3 kommentarer:

Filip sa...

Jag tycker nog ändå att MGMT-låten är helt okej. Absolut inget som får fötterna att lyfta från marken, men klart okej.

Apropå Robyn så kan jag rekommendera senaste avsnittet av Dom Kallar Oss Artister där hon medverkar. Hon suddade ut min gamla bild av henne som kaxig hipsterbrud genom att bara verka superhärlig och rolig.

Ph sa...

Hej Filip!

Har som sagt kvar skivan på datan så får väl ge den en till chans. Men som du sa, någon danslåt blir det aldrig.

Tack för tipset ang Robyn! Kollade in avsnittet och kan bara instämma med dig, hon verkar ju vara hur skön som helst. Tyckte dessutom den ena låten Dancing On My Own låt lovande. Vi får följa utvecklingen. Ha det så gott så länge...

Ph sa...

Skulle ju självklart vara låten inte skivan.